Skip Navigation LinksZŠ STRMILOV : ÚVOD : GRANTY : INFORMACE : ROZVOJ TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V JIHOČESKÉM KRAJI

Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji

Vložil(a): Dana Zemanová 16.12.2013

Střední škola technická a obchodní Dačice realizuje ve spolupráci se 7 základními školami z  okolí projekt Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji (reg. č. CZ.1.07/1.1.00/44.0007). Dlouhodobým záměrem projektu je nastartování pozitivních změn v technickém vzdělávání, které povedou ke zvýšení zájmu žáků o studium v technických oborech a k jeho zkvalitnění.

 
Spolu se 4 žáky jezdím od 1. 11. 2013  jednou za dva týdny do SŠTO do Dačic a provádíme zde s chlapci různá měření. Zpočátku žáci sestavovali ze stavebnic speciální  zařízení – perpetum mobile, výtah, elektromotor, na kterých si vysvětlovali základní fyzikální principy jejich fungování. Po dodání nových pomůcek systému Pasco, který slouží jako platforma pro realizaci experimentů ve výuce přírodních věd, jsme začali provádět fyzikální pokusy. S použitím měřících sond, senzorů a experimentálního příslušenství jsme postupně měřili tlak a to nejen atmosférický, ale i krevní. Určovali jsme vzdálenosti, rychlost proudu vzduchu, vlastnosti elektrického i magnetického pole, optická zobrazení a chování těles při pohybu po drsné podložce, měřili jsme teplotu a vlhkost vzduchu, dokonce jsem pomocí EKG zjišťovali vliv zátěže na organismus. 
V rámci tématu „Zkoumáme mikrosvět“, jsme pracovali s mikroskopem. Tvořili jsme preparáty a žáci zkoumali části mouchy, listu, kousek pokožky a poté jsme pozorovali pohyb pylových zrn v kapce vody, kterým se prokazuje neustálý neuspořádaný pohyb částic látky - Brownův pohyb. 
Další čidla jsme používali při určování rovnováhy sil na páce, pomocí teplotní sondy jsme měřili teplotu, určovali množství tepla, které je třeba na ohřátí určitého množství vody v kalorimetru, určovali jsme měrné teplo vody a počítali účinnost při ohřevu vody.
 
V rámci projektu bylo i několik soutěží. V prosinci 2014 žáci pod vedením lektorů  absolvovali soutěž v bádání.  Plnily se jednotlivé úkoly a na každou úlohu byl vymezen čas a podle zadání se luštila jednotlivá slova, která tvořila citát Alberta Einsteina. Po sérii měření byla soutěž vyhodnocena a za třetí místo jsme dostali krásný a výborný dort. Už se těšíme na další bádání, které má být na jaře.